Gjør deg selv en tjeneste, og bruk litt tid på å lære deg hvordan du skal velge en webutvikler. En pålitelig webutvikler kan utgjøre forskjellen mellom å drive et lønnsomt selskap og et selskap med «røde tall». En nettside er ikke bare virksomhetens ansikt utad – det er også bedriftens viktigste salgs- og markedsføringsverktøy. Å velge riktig webutvikler er en av de viktigste avgjørelsene en bedrift noensinne vil ta.
Regel nr. 1 for hvordan du velger en webutvikler: Se etter en teknologirådgiver og digital markedsføringskonsulent – ikke bare en «pikselpusher».
Med mindre du er et stort selskap med over 100 ansatte, har du mest sannsynlig ikke råd til å ansette en erfaren webutvikler internt. Derfor trenger du å leie en webutvikler med kunnskap om merkevarebygging, design, webutvikling, digital annonsering, søkemotoroptimalisering, sosiale medier og e-postmarkedsføring med mer. Du trenger en ekspert som kan hjelpe deg med å forstå hva som er mulig – og til hvilken pris. Et skalerbart nettsted overskrider kanskje dagens budsjett, men det gir deg mulighet til fremtidig vekst.
Akkurat som når du leter etter en bilmekaniker, lege eller regnskapsfører, vil du ha en ekspert du kan stole på. I motsetning til mekanikere, leger og regnskapsførere, er en webutviklers tidligere arbeid lett tilgjengelig for alle. Det er bare å se gjennom vedkommende sin portefølje.
Før du går i gang med å finne den rette personen eller byrået, sørg for at du har har besvart disse viktige spørsmålene. Når du har gjort det, kan du sette sammen en liste over erfarne webutviklere og byråer. Start med å vurdere porteføljene deres.
Hva bør du se etter når du skal velge en webutvikler ?
1. Gode webutviklere forstår backend-teknologi og bruker ren kode
Å lage en ny webside krever mye tid og arbeid. Det finnes mange måter å lage dårlige nettsteder på, og mange feller man kan gå i. Hundrevis av detaljer inngår for å lage et funksjonelt nettsted. En god webutvikler lager websider fra grunnen av. De bruker aldri ferdige maler som tilpasses, slik mange byråer og frilansere gjør.
2. Dyktige webutviklere fokuserer på hastighet
En tregt nettsted er et webområde som ingen vil besøke. Folk hater å vente på at ting skal skje. Det er mange detaljer som inngår i å lage et raskt nettsted, men mange frilansere og byråer prioriterer ikke dette.
Hastighet er også en viktig rangeringsfaktor for de fleste søkemotorene – spesielt Google. Et raskt nettsted er ikke bare bra for brukerne, men det er også bra for markedsføringen.
3. De beste webutviklerne bygger nettsider som tilpasser seg hvilken som helst skjerm
Alle nettsteder som leveres i 2023 må se bra ut uansett hvilken enhet brukeren er på. Enten det er en liten smarttelefon, en rektangulær iPad eller en gigantisk widescreen-skjerm, må siden justeres automatisk.
Den gamle løsningen – fra den gangen da det nesten bare var to skjermstørrelser – var å ha en mobilversjon og en desktopversjon. Nå blir det bare dumt, siden det finnes skjermer i alle størrelser og fasonger. En profesjonell aktør vil gi deg et responsivt nettsted som automatisk tilpasser seg. Hvis de tilbyr en mobilversjon av nettstedet separat, gå til noen andre!
4. Dyktige webutviklere bygger nettsidene slik at også synshemmede brukere kan få tilgang
Du vil vel at nettstedet ditt skal være tilgjengelig for så mange som mulig? Synshemmede utgjør en betydelig andel av befolkningen. Hvorfor ikke gjøre nettstedet ditt tilgjengelig for flere potensielle kunder? I Norge er det i tillegg lovpålagt å sørge for at nettstedet er tilgjengelig for alle.
5. Gode webutviklere forstår og fokuserer på sikkerhet
Sikkerhet er alltid viktig. Men hvis du har et enkelt nettsted som bare brukes i markedsføringssammenheng, så er det ikke så mye å bekymre seg for. Det som er avgjørende er om du lagrer informasjon om kundene dine eller ikke.
Hvor mye sikkerhet du trenger, kommer an på hva slags nettsted du har.
6. Gode webutviklere vet hvordan de kan hjelpe søkemotorer med å finne deg
Et nettsted som ikke er optimalisert for søkemotorer er verdiløst som salgs- og markedsføringsverktøy. En god webutvikler vil optimalisere nettstedet ditt slik at det blir enklere å finne når potensielle kunder søker etter tjenestene dine.
Fem viktige tips når du skal leie en frilanser eller et byrå
1. Vedkommende må utvikle redigerbare og reproduserbare sidemaler
Innhold basert på sidemaler har samme type informasjon, elementer og design. Det er enkelt for deg å redigere og reprodusere innholdet på disse sidene selv. Et eksempel kan være en produktside for en T-skjorte. Den har alltid bilder, pris, farger og størrelser. Du kan selge 20 forskjellige T-skjorter, men alle sidene vil alltid ha denne kombinasjonen av informasjon.
Hvilken informasjon kommer til å bli gjentatt på nettstedet ditt? Skal det være én side for hver lege, advokat eller teammedlem? Skal det være sider for tjenestene du tilbyr? Disse må være tilgjengelige som sidemaler.
En god webutvikler setter opp disse malene for deg slik at du enkelt kan redigere nettsiden din. Det koster litt ekstra til å begynne med, men vil lønne seg når nettstedet vokser.
2. Forbered og organiser innholdet ditt på forhånd
Trenger du en ny logo? Eller nye bilder av personalet eller restauranten din? Har du planer om å skrive alt innhold til nettstedet selv? Trenger du grafikk laget av en designer? Hvis du har alt dette klart på forhånd, vil nettstedet ditt bli raskere ferdig. Tid er penger, både for deg og utvikleren.
Nettsteder bygges opp av enkeltsider. Lag en hovedmappe og deretter undermapper for all grafikken, bildene og teksten du ønsker å bruke på hver side. Det vil lønne seg.
3. Betal gjerne noen kroner ekstra for kartlegging
Tenk om en lege begynte å behandle deg før vedkommende visste hva sykdommen din var. Hva hadde du tenkt hvis en advokat startet søksmålet ditt uten å ta seg tid til å finne ut hva det dreide seg om? På samme måte kreves det innsikt og forarbeid for at noen skal kunne bygge en god webside til deg.
Hvem er de viktigste kundene dine? Hvordan mottar du betaling? Har du problemer med å skaffe kunder? Lagrer du informasjon om kundene dine? Hvis webutvikleren har grunnleggende innsikt i virksomheten din, er det større sjanse for at vedkommende kan bidra til å løse utfordringene dine.
Webutviklere har mange års erfaring med å levere kundeløsninger gjennom teknologi, men de kan ikke ta den ekspertisen i bruk hvis de ikke forstår virksomheten din og utfordringene virksomheten står overfor.
Slik velger du en webutvikler: Se etter noen som viser at de bryr seg om virksomheten din.
4. Fokuser på skalerbarhet og brukervennlighet
Et nettsted er som et hus. Du kan alltid legge til og bygge på senere, men hvis du bruker dårlige materialer og har et dårlig fundament, blir det vanskelig. Du vil ende opp med å rive alt i løpet av noen år og måtte begynne på nytt.
Hvis du ikke har det største budsjettet, kan du starte med et enkelt nettsted. Det viktige er å finne en erfaren webutvikler du kan stole på. En som kan veilede deg og hjelpe deg med å vokse på sikt. Og når bedriften din oppnår resultater fra nettstedet, kan du investere mer.
5. Sørg for å ta i bruk viktige markedsføringsteknikker
Når du ser over nettstedene som de potensielle kandidatene har laget, se etter om de kan det grunnleggende om markedsføring:
- lenker til sosiale medier
- mange «Call to action»-knapper
- mulighet for å melde seg på nyhetsbrev
Hvis det er grunnleggende mangler på mange av nettstedene til disse kandidatene, kan du trygt droppe dem og gå videre til neste.
Seks viktige spørsmål du må stille til webutvikleren som du vurderer
1. Hvor og hvordan vil vi kunne redigere nettsiden selv?
En webutvikler kan ha svært gode grunner til ikke å ønske at klientene skal kunne endre enkelte aspekter ved nettstedet. Klienter kan utilsiktet gjøre nettstedet utilgjengelig, mindre sikkert samt ødelegge menyer eller funksjonalitet. Men det bør ikke være vanskelig for deg å endre bilder og redigere tekst på eksisterende sider. Du bør også kunne legge til produkter, blogginnlegg, teammedlemmer og/eller tjenester. Dette bør du kunne gjøre selv med lite eller ingen teknisk innsikt. (Se sidemaler over)
En god webutvikler vil lage en brukervennlig nettside som kundene selv kan redigere og skalere opp.
2. Hva er de løpende årlige kostnadene for webhotell og vedlikehold?
En nettside blir aldri helt ferdig, og teknologien er i konstant endring. Nettstedet ditt må oppdateres regelmessig for å holdes sikkert. Det må også utvikle seg år etter år for å holde seg relevant. Å vite hvordan og når du skal oppdatere er veldig viktig. En stor WordPress-oppdatering kan ødelegge nettstedet ditt, så det er vanligvis en god idé å vente litt med det. I mellomtiden bør mange presserende sikkerhetsoppdateringer gjøres med en gang.
En erfaren webutvikler mottar varsler om sårbarheter vedrørende teknologiene de bruker. De vil vite når nettstedet ditt er eksponert og vil oppdatere med en gang. Underliggende teknologiplattformer som PHP, MySQL-database, webservere (Nginx, Apache, LiteSpeed) osv. må også oppdateres regelmessig.
Et webhotell av god kvalitet er avgjørende og bør inkludere regelmessige sikkerhetskopier og sikkerhet på servernivå. Forvent at du må betale minst 6000 kroner per år for webhotell, sikkerhet, automatisert sikkerhetskopiering og servervedlikehold.
3. Hvordan måler vi at nettstedet er en suksess?
Du bør høre følgende ord i svaret: konverteringer. En «konvertering» er en handling som du vil at brukerne skal utføre på nettstedet ditt. Du kan ønske at de foretar et kjøp, fyller ut et skjema, registrerer seg for nyhetsbrev osv. Du må vite når disse konverteringene skjer og kunne spore det totale antallet ukentlige og månedlige konverteringer.
Det er mange andre aktiviteter du kan spore også, som trafikk, søkemotorrangering og nettstedshastighet. Forhør deg om mulighetene for datadrevet planlegging av salgsaktiviteter.
4. Hvordan ber vi om endringer på nettstedet?
«Akkurat slik du ønsker» er ikke et godt svar i denne sammenhengen. En seriøs bedrift tar ikke imot arbeidsforespørsler via tekstmelding, WhatsApp eller telefon. En effektiv bedrift vil be deg om å begrense deg til ett eller to kontaktpunkter. Sannsynligvis et prosjektstyringssystem og/eller e-post.
5. Hvordan utføres sikkerhetskopiering?
Hvordan sikkerhetskopierer du nettsidene? Hvor ofte gjøres det? Hvor lenge lagres de? Hvor er de lagret? Hvordan får vi tilgang til dem?
Sikkerhetskopiering bør skje på daglig basis. Hvis du har en nettbutikk, vil du kanskje ha sikkerhetskopiering hver time. Sikkerhetskopier bør oppbevares i 1 måned. Lokale sikkerhetskopier er på samme server. Dette betyr at hvis serveren blir ødelagt, mister du også sikkerhetskopiene. Utvikleren bør bruke ordet «ekstern sikkerhetskopiering». Da er sikkerhetskopiene lagret et annet sted enn den samme serveren.
6. Har du jobbet med prosjekter som ligner på dette?
De trenger ikke nødvendigvis å ha gjort det samme eller ha erfaring fra akkurat ditt felt. Det viktigste er at de både har ferdighetene og viljen til å bygge et nettsted av høy kvalitet. En god webutvikler kan overvinne enhver hindring. Hvis de kan vise til eksempler på nettsteder og suksesshistorier, betyr det bare at det er sannsynlig at de kan gjøre det igjen.
Det viktigste er at utvikleren er en du kan stole på. Å bestå testene i den første delen av denne artikkelen er mye viktigere.
Dersom du fant denne artikkelen nyttig, kan du gjerne dele den og/eller linke til den.
Hvis du ønsker å hoppe over hele prosessen og få en dyktig webutvikler til å bygge nettstedet ditt, må du gjerne ta kontakt med oss.