Trenger du søkemotoroptimalisering? Slik kan et byrå hjelpe deg!

29. juni 2023

Søkemotoroptimalisering – ofte bare kalt SEO – er viktig for alle bedrifter som ønsker at nettstedet skal være mest mulig synlig i Google. Men teknikkene er mange, og det kan være vrient å komme i gang. Et søkemotoroptimaliseringsbyrå kan da være til hjelp.

søkemotoroptimalisering byrå

Bedriftsnettsteder som har behov for søkemotoroptimalisering, kan la et byrå ta seg av alt SEO-arbeid fra A til Å. Her ser vi nærmere på hva dette innebærer!

Først og fremst: Hva er egentlig SEO?

SEO handler om å utføre tekniske, designmessige og strukturelle tilpasninger av et webområde, med det formål å oppnå økt synlighet i søkemotorer som Google. Kort fortalt går dette ut på å tilpasse seg retningslinjene Google har satt for utforming av nettsteder.

Google sitt fremste mål er å vise relevante søkeresultater av høy kvalitet som matcher søkeintensjonen til brukerne.

For å finne de mest relevante treffene på internett, benytter søkemotorene crawler-programmer som leter gjennom nettsteder og indekserer dem. Jo lettere siden er å indeksere, jo bedre. Anses nettstedet ditt som relevant og pålitelig, får det bedre rangering.

I praksis betyr det at nettstedet ditt vises høyere opp i søketreffene til Google. Dette øker også sjansen for trafikk til siden din, da de fleste klikker på topptreffene. Man kan også betale for god plassering i Google. Men med SEO kan du oppnå organisk – altså gratis – trafikk!

Hva er et søkemotoroptimaliseringsbyrå (SEO-byrå)?

Et søkemotoroptimaliseringsbyrå er et byrå som utfører diverse SEO-arbeid på vegne av andre. Bedrifter kan ta seg av SEO selv, men dette krever både tid og dedikasjon – og ikke minst, kunnskap om ulike SEO-teknikker.

Søkemotorer som Google endrer dessuten algoritmene sine fra tid til annen, noe som betyr at du bør holde deg oppdatert på nye SEO-trender. Derfor kan det være nyttig å sette bort jobben til eksperter som til enhver tid har god faginnsikt.

Når er søkemotoroptimalisering gjennom et byrå aktuelt?

Enten du skal starte din egen blogg eller ønsker å lykkes med nettbutikken din, er søkemotoroptimalisering helt sentralt. Skal du tiltrekke potensielle kunder eller lesere, er det avgjørende at nettstedet er synlig på nett.

Vi har tidligere sett nærmere på hvordan du kan tjene penger på bloggen, og her er SEO blant våre viktigste tips!

Hva kan et søkemotoroptimaliseringsbyrå hjelpe bedriften din med?

Dersom bedriften har behov for søkemotoroptimalisering, kan et byrå utføre jobben på en strukturert og god måte. Her er noe av det et SEO-byrå kan hjelpe deg med:

Teknisk SEO

Teknisk søkemotoroptimalisering er et nokså komplekst fagfelt, og handler om å optimalisere de tekniske aspektene ved et nettsted. Her er det blant annet ønskelig å sikre at Google får enkel tilgang til informasjonen på siden.

Teknisk SEO inkluderer blant annet følgende teknikker:

  • Optimalisering av nettstedets hastighet: Bildestørrelse, innlasting etc.
  • Mobilvennlighet: Nettstedet skal gi en god brukeropplevelse på mobil
  • Sikkerhet: Siden skal være sikker og kryptert, og bør ha SSL-sertifikat
  • Indeksering: Gjør det enklere for Google å indeksere siden. Inkluderer sletting av duplisert innhold og feilindekseringer, samt bruk av sitemaps, canonical tag, robots.txt-fil etc.
  • Metatitler og beskrivelser: Alle sider bør ha metatitler og -beskrivelser som gir en kort beskrivelse av innholdet på siden. Dette er teksten som vises i søkeresultatene.

On-page SEO og off-page SEO

Et søkemotoroptimaliseringsbyrå vil også hjelpe bedriften din med SEO-metoder på og utenfor selve nettstedet. Dette kalles gjerne for «on-page» og «off-page» SEO.

On-page SEO er søkemotoroptimalisering som blant annet handler om å optimalisere selve innholdet på nettstedet – som tekst, bilder og lenker. Dette vil være relevant enten du har bedriftens hjemmeside i WordPress eller har laget nettstedet fra bunnen av.

Her er noen eksempler på SEO-arbeid som kan gjøres på selve siden:

  • Bruk av relevante søkeord: Søkeord er ord eller fraser brukerne søker på når de bruker Google og andre søkemotorer. Ved å flette disse ordene inn i innholdet på siden, oppfattes nettstedet som mer relevant!
  • Søkeordsanalyser: Byrået kan utføre en analyse for å finne ut hvilke søkeord som bør implementeres på siden.
  • Produksjon av kvalitetsinnhold: God språklig flyt og logisk struktur verdsettes av Google. Innholdet skal også være relevant og interessant for besøkende.
  • Bruk av interne lenker: Det er gunstig å linke til annet relevant innhold på eget nettsted.
  • Optimalisering av URL og HTML-tags

Når du får hjelp med søkemotoroptimalisering av et byrå, er også off-page SEO relevant. Dette er SEO-arbeid som utføres utenfor selve nettstedet.

Dersom andre autoritære nettsteder omtaler eller lenker til nettstedet ditt, vil dette være positivt for rangeringen i Google. Her er metoder som backlinking til siden din, gjesteinnlegg, PR og lignende aktuelt!

Leter du etter et byrå som kan søkemotoroptimalisering?

Vi i Totalweb.no har ekspertise innen digitale markedsføringstjenester, og har spesialisert oss på alt fra webdesign og digitale kampanjer, til søkemotoroptimalisering. Vi er dermed et komplett SEO-byrå i Oslo, og kan bistå med både teknisk, on-page og off-page SEO.

Teamet vårt kan blant annet hjelpe deg med å bygge en gunstig SEO-strategi, og kartlegge relevante søkeord. Vi produserer også SEO-vennlig innhold til for eksempel innholdsmarkedsføring, og lager innhold tilpasset både Google og målgruppen din.

Kontakt oss i dag, og oppnå økt synlighet!