Bygge et nettsted? 7 viktige spørsmål du må stille

29. november 2022

Hvert nettsted representerer en enorm investering av tid og penger.  Les denne artikkelen, og tenk over hva du må ta hensyn til. 

viktige spørsmål du må stille når du skal bygge et nettsted

Over 70 prosent av kundene som kontakter oss, har allerede et nettsted – og de hater det. Hvert nettsted representerer en enorm investering av tid og penger. Les denne artikkelen og tenk over hva du må ta hensyn til. Ikke end opp som så mange andre som har kastet bort tid og penger ved å ikke stille disse viktige spørsmålene.

Dette er spørsmålene du bør stille når du bygger en nettside – før du begynner å jobbe med nettsiden din eller søker etter en webutvikler.

1. Hva vil jeg investere – tid eller penger?

Betal for nettstedet med tid

Når du bygger ditt eget nettsted, vil tiden din bli brukt på to måter: Å lære hvordan du bruker nettstedets innholdssystem som for eksempel WordPress, og å bygge selve nettstedet. Forvent at du må bruke mye tid på feilsøking. Du må også sette opp et domene og et webhotell. Denne metoden er fornuftig hvis du har mer tid enn penger og/eller nettstedet ditt ikke vil utgjøre en stor del av markedsføringen din.

Hvis du vil ha et nettsted opp raskt, kan du bruke en gratis nettsidebygger, som for eksempel WordPress.com. Den drives av teamet som er ansvarlig for det mest populære CMS-systemet i verden, noe som gir mange fordeler og dekker de fleste tekniske behov. Du finner gratis WordPress-opplæring på nettet.

Betal for nettstedet med penger

Hvis du tjener (eller betaler ansatte) mer enn 250 kroner per time, er det sannsynligvis ikke fornuftig å bygge din egen nettside. Den vil heller ikke bli så fin og produktiv som en side som er utviklet av en profesjonell. Tiden din bør heller brukes på markedsføring og salg.

2. Hvordan skaffer jeg innhold til nettstedet?

Innhold består i hovedsak av tre ting: tekst, bilder og videoer. Kvalitetsinnhold er den viktigste ingrediensen til et effektivt nettsted. Godt innhold vil gjøre webområdet ditt verdifullt for besøkende og det vil øke trafikken.

Spør deg selv hvilken informasjon kundene dine trenger, og hva du vil at de skal vite om deg. Deretter lager du en enkel oversikt over planlagte sider. Det vil fortelle deg hvor mange sider nettstedet ditt må ha, og hvilket innhold du må forberede.

Ønsker du å forberede alt av tekst selv, eller vil du at en erfaren tekstforfatter skal gjøre det for deg (med både SEO og salgskonvertering i tankene)? Hvis du virkelig ønsker å være synlig i søkemotorer, kan det være en god idé å leie inn en tekstforfatter som skriver innholdet for deg.

3. Hva vil nettstedets konverteringer være?

En «konvertering» er enhver handling du vil at en besøkende skal utføre på nettstedet ditt. Hva vil en konvertering være på nettstedet ditt? Når en kunde kjøper et produkt? Spiller av en video? Fyller ut et kontaktskjema? Registrerer seg for nyhetsbrev?

Bestem deg for hva du vil vurdere som en konvertering på nettstedet ditt, og sørg for at du og utvikleren er klar over dette under byggeprosessen. Etter at nettstedet ditt er publisert, bør du sørge for å spore konverteringene for å forstå hva som er dine mest produktive markedsføringstiltak.

4. Hvilken funksjonalitet skal nettstedet ha?

Unike nettstedsfunksjoner gir verdi til nettstedet ditt og øker konverteringene. Trenger du en flerspråklig side? Har du planer om å selge produkter og trenger en nettbutikk? Vil du skape en e-postliste? Ønsker du et e-læringssystem? Hva med en bedriftskatalog eller en priskalkulator?

Hvis du vil ha spesialfunksjoner, bør du velge en utvikler som har erfaring med funksjonene du ønsker. Du kan også se etter en pålitelig utvikler som er villig til å bruke tid på å lære hvordan det gjøres. Sørg for at de har forpliktet seg til å tilby arbeidet til en fast pris.

5. Hva får besøkende når de besøker nettstedet?

Hvis du vil tjene penger på nettstedet ditt, bør det bygges for potensielle kunder – ikke for deg. Mange bygger nettsider for sjefen i bedriften, ikke kundene. Ikke gjør den feilen.

Hva vil besøkende se etter? Veibeskrivelse? Menyer? Produkttilbud? Opplæring?

Ikke gå etter alle kunder, gå etter de riktige kundene. Sørg for at besøkende forstår hva slags produkter eller tjenester du tilbyr, og hvilke typer kunder som vil være fornøyd med tjenestene dine. Lær dem om hva som skiller deg fra konkurrentene dine, slik at de kan ta en intelligent beslutning om hvorvidt tjenestene dine er riktige for dem. Slik får du fornøyde kunder.

6. Hvilke data skal styre beslutningsprosessen?

Dette er et av de mest avgjørende spørsmålene å stille når du bygger et nettsted. Du kan alltid justere måltallene dine, men du må ha mål for å justere dem. Er målet ditt å få mye trafikk til nettstedet? Eller er det å få mange e-postabonnenter? Ønsker du å selge? Er du en mediebedrift som håper at besøkende bruker mye tid på nettstedet ditt?

Alt dette måles i tall. Hvis du allerede har et nettsted, sørg for å se på tallene du har for øyeblikket, og sett deretter mål for det nye nettstedet.

7. Hvordan kan vi få trafikk til nettstedet vårt?

All trafikk kan i utgangspunktet deles inn i enten betalt eller organisk.

Slik får du betalt trafikk

Betalt trafikk kan komme fra en rekke steder. Populære alternativer er Facebook-annonser (inkludert Instagram) og Google-annonsering.

Du kan kontakte spesifikke nettsteder som retter seg mot det samme nisjemarkedet som du prøver å nå. Se hvilke betalte alternativer de tilbyr. Det kan være klassiske bannerannonser, eller de kan tilby integrert annonsering som kan bidra til å bygge merkevareidentiteten din.

Du kan sette opp disse annonsene selv eller leie en digital markedsfører til å gjøre det for deg. De samme reglene gjelder her som i spørsmål 1.

Slik får du organisk trafikk

Det er to begreper som du trenger å kjenne til når det kommer til «organisk» trafikk: SEO og innholdsmarkedsføring.

Søkemotoroptimalisering (SEO) er prosessen med å «optimalisere» nettstedets innhold, slik at søkemotorer som Google enkelt kan finne det og vurdere kvaliteten på innholdet. Hvis dette gjøres riktig, kan SEO løfte nettstedet ditt høyt opp i søkeresultatene og generere kvalitetstrafikk.

Innholdsmarkedsføring er å legge til nyttige artikler eller videoer på nettstedet ditt i den hensikt å tiltrekke flere besøkende. Du kan markedsføre dette innholdet ved å bruke betalte annonser som nevnt ovenfor, eller du kan bruke sosiale medier og SEO for å drive organisk trafikk til nettstedet. Hvis du nettopp har startet med innholdsmarkedsføring, må du kanskje begynne med betalt annonsering for å bygge opp et publikum. Når du jobber med organisk søk gjennom sosiale medier, e-poster, søkemotorer osv., kan du etter hvert redusere eller kutte ut den betalte trafikken og bare basere deg på organisk trafikk.


Har du lyst til å jobbe med et profesjonelt team? Vi svarer på alle disse viktige spørsmålene – før vi begynner!