Opprette nettside? En steg-for-steg-guide!

26. desember 2023

De fleste av dagens bedrifter har innsett viktigheten av å opprette en nettside. Dette er den kanskje viktigste salgs- og kommunikasjonskanalen mellom bedriften og målgruppen. Nettsiden lar for eksempel kunder finne relevant informasjon om tjenester og priser.

opprette nettside

I denne guiden forklarer vi trinnvis hvordan du oppretter en nettside!

Hvordan lage hjemmeside til bedrift?

Mange tror at det å opprette en nettside er vanskelig, tidkrevende og dyrt. Vel, det kan det også være. Dette avhenger av hvilke valg du gjør underveis. En nettside kan kodes fra bunnen, men dette er ikke alltid nødvendig.

I mange tilfeller kan du velge enklere og billigere løsninger. Ja, som å opprette nettsiden via et Content Management System – også kjent som CMS eller «publiseringsplattform». Dette er den kanskje vanligste måten å lage nettsider på i dag.

Videre i denne guiden tar vi utgangspunkt i at nettsiden lages i nettopp et CMS.

1. Planlegging og behovsanalyse

En nettside bør planlegges nøye om resultatet skal bli best mulig. Hastverk er lastverk, spesielt når det kommer til bedriftens nettsted! Husk at det å opprette en nettside kan være en forholdsvis stor investering. Da er det viktig at resultatet faktisk svarer til behovene.

Tenk blant annet over hvem målgruppen er, og hvilket behov de ønsker å fylle. Er kanskje målgruppen menn fra 40 år og oppover som leter etter kvalitetsutstyr innen jakt og fiske? Da bør nettsiden din appellere til denne målgruppen, og gjøre det enkelt å finne relevant fritidsutstyr.

2. Kjøp domene

Neste steg i prosessen er å skaffe et domene til nettsiden din. Dette vil bli sidens nettadresse eller URL, og har mye å si for sidens appell og identitet. Har du allerede en bedrift, er det kanskje naturlig at nettsiden heter det samme som selskapet (eller en forkortning av navnet).

På generell basis kan vi si at korte og relevante domenenavn er gode valg. De er ofte enklere å huske for målgruppen, noe som selvfølgelig er en fordel. Det å finne ledige domenenavn er en del av prosessen, og kan kreve en god dose tålmodighet.

3. Velg webhotell

Når du skal opprette en nettside er det også nødvendig å finne et webhotell. Dette er kort fortalt en tjeneste som gjør det mulig å publisere innhold (filer) på nett. Nettstedet ditt må enkelt og greit lokaliseres på en server, slik at den får en plass på internett.

Webhotellet vil som regel knyttes opp mot ditt valgte domenenavn. Det finnes også webhotell-tjenester som hjelper deg med både domenenavn, e-post, serverplass og sikkerhet i samme løsning.

I Norge finnes det mange som tilbyr webhotell, for eksempel til deg som trenger WordPress-hosting.

4. Finn beste CMS for deg

Det finnes mange CMS-er der ute – altså publiseringsplattformer som gjør det relativt enkelt å opprette en nettside. Blant disse er nok WordPress den mest kjente plattformen. På verdensbasis er det mer enn 800 millioner nettsteder som baseres på nettopp dette CMS-et.

Foruten WordPress, kan vi også nevne plattformer som Drupal og Joomla. Men ønsker du en publiseringsplattform som er økonomisk, brukervennlig og funksjonell, er WordPress et fint sted å begynne. Vi har tidligere forklart hvordan du lager en hjemmeside i WordPress.

5. Tilpass nettsiden med tanke på design og innhold

Når du oppretter en nettside i et CMS-system, vil du ikke skreddersy den i like stor grad som nettsider kodet fra bunnen av. Avhengig av hvilken plattform du velger, vil du likevel ha mange muligheter!

I WordPress kan du blant annet velge mellom et stort antall designmaler. Du kan også tilpasse nettstedet med tanke på funksjonalitet. Ønsker du at siden skal fungere som en nettbutikk, finnes det egne utvidelser (plugins) for dette. Mange av dem er gratis.

I tillegg til dette, bør du sørge for at nettsiden tilpasses med innhold som er relevant og interessant for målgruppen. Dette inkluderer for eksempel foto, tekst og video.

6. Synlighet og vedlikehold

Like viktig som det er å opprette nettsiden, er det å vedlikeholde den. Dette vil bidra til at siden holder seg sikker, rask og responsiv. Samtidig bør du ha søkemotoroptimalisering (SEO) i bakhodet. Siden din er lite verdifull om den ikke blir funnet og besøkt av målgruppen.

SEO handler om å gjøre nettsiden din mest mulig synlig i søkemotorer som Google. Når personer eller bedrifter i målgruppen søker på relevante søkeord, ønsker du at de skal havne på din nettside. Dette kan oppnås ved hjelp av ulike SEO-teknikker. En SEO-tjeneste kan hjelpe deg med dette, om du er usikker på fremgangsmåten.

Få en nettside som er skreddersydd for målgruppen!

Nettsiden din er et verdifullt verktøy i kampen om kundene. Den bidrar til å synliggjøre bedriften din, og gjør det enklere for kundene å kjøpe varene og tjenestene du tilbyr. Det å lage og vedlikeholde nettsiden krever imidlertid en del tid og ressurser.

Totalweb.no leverer skreddersydde nettsider for små og store bedrifter. Vi tar hånd om prosessen fra A til Å, og sørger for at nettsiden appellerer til målgruppen din. Kontakt oss i dag, og la oss planlegge nettsiden din!