Hva koster søkemotoroptimalisering?

16. desember 2023

Søkemotoroptimalisering kan bidra til økt synlighet, konkurransefordeler og økt kvalitet på trafikken til nettstedet. Men hva koster det, egentlig? Kort fortalt kan vi si at SEO i mange tilfeller vil være både billigere og mer langsiktig enn alternativet, SEM.

hva koster søkemotoroptimalisering

Her ser vi nærmere på kostnaden!

Først: Hva er søkemotoroptimalisering?

Søkemotoroptimalisering, ofte forkortet til SEO, er en prosess der man optimaliserer et webområde for å øke dets synlighet i søkemotorers søkeresultater. Formålet er å øke mengden organisk (ikke-betalt) trafikk til nettstedet.

Google og andre søkemotorer har nemlig algoritmer som er avgjørende for hvilke sider som rangerer øverst i søkeresultatene. Siden folk flest klikker seg inn på toppresultatene, er god plassering svært verdifullt for de fleste bedrifter.

Ønsker du kanskje å lykkes med en nettbutikk? Da er SEO en avgjørende faktor. Du er nemlig avhengig av at målgruppen finner og kjøper produktene dine. Til og med valg av nettbutikkløsning kan ha innvirkning på synlighet.

Hva er SEM?

Alternativet til SEO, er SEM (søkemotormarkedsføring) – altså betalt plassering i søkemotoren. Dette kan være effektivt og gir raske resultater, men har store kostnader. Samtidig er effekten der kun så lenge du betaler for synligheten.

Skal du betale for topplassering på de mest populære søkeordene i bransjen, er kostnaden som regel høy. Derfor kan det å investere i søkemotoroptimalisering være et mer økonomisk og langsiktig alternativ.

Hvor mye koster SEO i 2024?

Det er umulig å gi et fasitsvar på hva søkemotoroptimalisering koster. Grunnen til dette er at mange faktorer spiller inn. I noen tilfeller kan SEO være tilnærmet gratis. Andre ganger kan det være snakk om 10 000 kroner (eller mer) i måneden.

Vi skal her se nærmere på noen av faktorene som er avgjørende for pris.

Gjøre jobben selv, eller få profesjonell hjelp?

Mye SEO-arbeid kan gjøres selv. Utfordringen er at dette kan være tidkrevende. Samtidig må du vite hva du holder på med. Det å skrive SEO-tekster til egen nettside kan gjøres på egen hånd, men man bør implementere søkeord på en god måte og kunne andre SEO-teknikker.

Slutter du å poste søkemotoroptimaliserte blogginnlegg, kan trafikken gå ned. Helst bør man dele innlegg ukentlig, og innleggene bør dessuten ha en viss lengde. Effekten vil likevel ikke forsvinne umiddelbart, slik den gjør om man slutter med SEM.

Ellers finnes det også mye SEO-arbeid som krever en viss teknisk kompetanse. Mange velger derfor å la profesjonelle ta seg av søkemotoroptimalisering. Men, hva koster det? Dette vil blant annet avhenge av hva du trenger hjelp til, hvor ofte og ikke minst – hvilket SEO-byrå du velger.

Prisen for SEO avhenger av omfang

Det finnes mange ulike måter å optimalisere et nettsted på. Trenger du kun SEO-tekst kan du ende opp med lavere kostnad enn dersom du trenger hjelp på flere SEO-områder. Her er noen eksempler på SEO-tjenester du kan betale for:

  • Søkeordsoptimalisering og innholdsproduksjon:
    • Identifisering av relevante søkeord
    • Implementering av søkeord på nettsiden, for eksempel i produktbeskrivelser. bildetekster, metatitler og lignende
    • Produksjon av SEO-innlegg (f.eks. blogginnlegg som er optimalisert for ulike søkeord)
    • Bruk av interne og eksterne lenker
  • Teknisk SEO:
    • Responsivt og mobilvennlig design
    • Gunstig bruk av HTML-koder
    • Rask lasting av nettsted
    • Optimalisering av URL-adresser og domenenavn
  • Off-page SEO:
    • Posting av innlegg på andre nettsteder (gjesteinnlegg) med lenke til egen nettside
    • Lenkebygging
    • PR og markedsføring i sosiale medier

Hva koster søkemotoroptimalisering per time, måned og år?

Prisen for søkemotoroptimalisering kan altså variere mye fra situasjon til situasjon. Vi kan likevel si hva SEO-hjelp normalt sett koster for en gjennomsnittlig norsk bedrift. Er det snakk om timespris, kan du regne med at det koster rundt 800–1 500 kroner per time.

I løpet av en måned vil mange bedrifter bruke rundt 1 000–5 000 kroner på SEO. Dette avhenger selvfølgelig av prosjektets omfang. Større engangsprosjekter koster fort 15 000 kroner eller mer.

SEO er en god investering

Selv om søkemotoroptimalisering potensielt kan koste litt penger, er det som regel en god investering. Du vil nemlig synliggjøre og tiltrekke flere potensielle kunder til nettstedet, og dermed også oppnå flere salg.

Generelt sett har SEO en høy ROI, altså Return on Investment. I mange bransjer ligger ROI på mellom 500–1 000 %. Det betyr at du kan forvente 5–10 kroner tilbake for hver krone du investerer i søkemotoroptimalisering.

Skal du lage en hjemmeside for bedriften din, bør du vurdere enten SEM eller SEO. SEM kan nemlig også være en god investering. Effekten forsvinner imidlertid når annonseplasseringen opphører. Sånn sett er SEM best når du trenger synlighet raskt og over en kortere periode.

SEO er det beste valget for bedrifter som ønsker å bygge opp nettstedets synlighet over tid. Søkemotoroptimaliserte innlegg du deler kan trekke trafikk lenge etter at de er publisert.

Motta hjelp med SEO

Det å få hjelp med søkemotoroptimalisering kan være aktuelt dersom du mangler nødvendig SEO-kompetanse eller ikke har tid selv. Totalweb bistår bedrifter med både SEM, SEO og innholdsmarkedsføring – alt etter hva du har behov for.

Vi starter med en grundig kartlegging av nettstedet ditt. Etterpå utarbeider vi et skreddersydd tilbud tilpasset ditt budsjett og dine behov.