8 tips til å skrive fengslende overskrifter

16. mai 2024

Å skrive en fengende overskrift, er en av de viktigste ferdighetene for enhver skribent eller innholdsprodusent. En god overskrift har evnen til å fange leserens oppmerksomhet, og overtale dem til å klikke seg inn på artikkelen din.

overskrifter eksempler

Uansett hvor fantastisk innholdet ditt er, klarer det ikke å tiltrekke seg lesere hvis overskriften ikker god nok. Da vil det være vanskelig å få målgruppen din til å klikke seg inn og lese teksten.

Så, hvordan skriver du en fengende overskrifter? Selv om overskriften kun er en liten del av teksten, er den kanskje den aller viktigste. Hele bøker er skrevet om hvordan du mestrer overskriftene. Her er noen nøkkelråd for å skrive fengende overskrifter som vil hjelpe deg med å øke antall klikk og engasjementet for dine tekster.

1. Vær spesifikk og konsekvent

En god overskrift bør gi leseren en klar forståelse av hva de kan forvente å finne i artikkelen din. Vær tydelig og spesifikk om temaet ditt, og unngå vage formuleringer som kan forvirre eller desorientere leseren.

Et annet poeng med spesifikke overskrifter, er at du må huske på å inkludere SEO-strategier i overskriftene. Google og andre søkemotorer bryr seg spesielt mye om H1-overskriften. Nøkkelordene du vever inn her er viktige for søkemotoren, men også for den som søker. Leser folk de rette ordene i overskriftene dine?

Samtidig er det viktig å være konsekvent med innholdet i artikkelen din. Ikke lov noe i overskriften som du ikke leverer i selve teksten. Overskriftene skal ikke bare være fengende og god for å få klikk. Om overskriften er løgn, forlater leseren siden like fort som de kom inn.

2. Bruk tall for alt det er verdt

Studier viser gang på gang at overskrifter med tall har høyere klikkfrekvenser enn de som ikke gjør det. Dette skyldes delvis at tall gir leseren en klar forståelse av hva de kan forvente, samtidig som de gir inntrykk av en strukturert og lett fordøyelig artikkel.

For eksempel kan overskriften være: “10 flotte strender i Spania”. Denne artikkelen kan inneholde akkurat det samme som en artikkel med tittelen: “Flotte strender i Spania”. Men i førstnevnte artikkel vet du at du er garantert å se minst 10 strender.

Tall kan dessuten gi deg en fordel ovenfor konkurrenter. Hva om artikkelen het: “100 tips til hva du kan gjøre denne helgen?” Mest sannsynlig vil du få flere klikk enn en artikkel med bare 10 tips, for de 10 tipsene er sikkert de aller mest åpenbare uansett. Høye tall vitner om mer dyptgående innhold (men da må du også levere på dette).

3. Bruk sterke adjektiver

Adjektiver er ord som kan forsterke eller endre betydningen av et substantiv. Sterke adjektiver kan bidra til å gjøre overskriften din mer fengende og tiltalende. Unngå generiske ord som “interessant” eller “bra”.

Velg heller kraftfulle ord som “fengslende”, “revolusjonerende” eller “uvurderlige”. Pass derimot på at ordene du bruker ikke er forslitte uttrykk. Dette endrer seg med tiden. Plutselig blir ett av dine kraftfulle ord populært blant alle, og da mister ordet noe av sin kraft.

Som et eksempel på overskrifter, kan vi bruke ordene “bra” og “fengslende”. Hvilken av disse overskriftene er best? “8 tips til å skrive bra overskrifter” eller “8 tips til å skrive fengslende overskrifter”. De aller fleste hadde nok gått for sistnevnte alternativ.

4. Skap nysgjerrighet eller utfordre

En effektiv overskrift bør vekke leserens nysgjerrighet eller utfordre deres oppfatninger. Dette kan oppnås ved å stille et spørsmål som leseren ønsker svar på, eller ved å presentere en kontroversiell påstand som tvinger dem til å ville lese videre for å lære mer.

For eksempel kan en bruke disse overskriftene: “Er dette den beste kaffen i verden?” eller “Derfor har du kanskje feil om klimaendringer.” En kaffeentusiast vil naturligvis vite om det finnes bedre kaffe enn den de allerede drikker. De som er interesserte i klimadebatten, uavhengig av side, vil vekkes av en overskrift som utfordrer deres syn.

Det er viktig å skape nysgjerrighet nok til at personen klikker på teksten. Skal du for eksempel starte blogg på nettsiden din, trenger du at folk klikker på innleggene. Men pass på å være for frempå i overskriften. En for aggressiv overskrift kan fremstå som clickbait, noe vi diskuterer i siste punkt i denne artikkelen.

5. Inkluder nøkkelord

Å inkludere nøkkelord eller nøkkeluttrykk relatert til temaet ditt, kan hjelpe deg med å forbedre søkemotoroptimaliseringen (SEO). Dette gjør overskriften din mer attraktiv for de som søker etter informasjon om emnet. Her anbefaler vi å bruke programvare for å se hvilke søkeord dine potensielle kunder bruker (søkeordanalyse).

Identifiser de viktigste begrepene i artikkelen din, og bruk dem på en naturlig måte i overskriften din. Dette vil ikke bare hjelpe deg med å tiltrekke organisk trafikk, men det vil også gjøre overskriften din mer relevant og interessant for målgruppen din.

SEO er nemlig ikke bare myntet på søkemotorens algoritmer. Dette er også en strategi som bærer frukter i forhold til målgruppen.

6. Hold det kort og enkelt

En effektiv overskrift bør være kort og konsis. Lange overskrifter kan virke overveldende og miste leserens interesse. Forsøk å holde overskriften din til under 70 tegn, for å sikre at den vises fullstendig i søkemotorresultater og sosiale medier.

Kortfattede overskrifter har også en tendens til å være mer minneverdige og lettere å dele. Det er tross alt helt åpenbart: En har enklere for å huske en overskrift på 6 ord enn 16. Dessuten kommuniserer nok førstnevnte mye tydeligere.

Et lite obs er å ikke skrive så kort at du ikke får kommunisert hovedtanken. Vi anbefaler å bruke god tid på å forme overskriften, så den blir så kort og konsis som mulig.

7. Test og tilpass

Det finnes ingen universell oppskrift for den perfekte overskriften. Det som fungerer for en artikkel eller publikasjon, fungerer kanskje ikke for en annen. Det er derfor viktig å eksperimentere med ulike overskriftsformer.

Se hva som fungerer best for din målgruppe. Du kan også bruke A/B-testing for å sammenligne ytelsen til ulike overskrifter, og finne ut hvilken som gir best resultat.

8. Hold deg unna clickbait

Det er viktig å skrive fengende overskrifter som fanger leserens oppmerksomhet. Allikevel er det viktig å unngå clickbait-taktikker, som lover mer enn hva artikkelen faktisk leverer.

Å misbruke leserens tillit, ved å lokke dem til å klikke på en overskrift som ikke samsvarer med innholdet, kan føre til skuffede lesere. Dette skader omdømmet ditt på lang sikt.

Vær ærlig og troverdig i overskriftene dine, og sørg for at de reflekterer innholdet i artikkelen din nøyaktig. Har du først fått ryktet på deg for å skrive clickbait-tekster, vil selv artiklene uten disse titlene mistenkes for å være skrevet slik.

Få hjelp til å mestre overskriftene!

Å mestre kunsten med å skrive fengslende overskrifter, krever en god del innsats. Men med disse tipsene, bør du være godt rustet til å tiltrekke deg flere lesere og engasjere målgruppen din på en mer effektiv måte.

Husk å være kreativ, og eksperimenter med ulike tilnærminger. Ha alltid målgruppen din i tankene når du utformer overskrifter for artiklene dine. Det er til syvende og sist de som skal lese overskriften kjapt, og bestemme seg for om de vil lese videre.

Trenger du hjelp til å mestre overskriftene? Totalweb hjelper deg. Ta kontakt i dag for en hyggelig prat!