Vår prosess gjør besøkende om til kunder
Prosessen vår – steg for steg
1. Kartlegging
Alle websideprosjekter av en viss størrelse må starte med en kartlegging. Dette inkluderer søkeordundersøkelser, konkurrentundersøkelser og generelle markedsundersøkelser. Hvis du har en eksisterende nettside, må vi ta en gjennomgang av den også, inkludert en fullstendig SEO-revisjon.
Kartleggingen gir oss rådata som er relatert til hvordan nettstedet må struktureres, hvilke sider som må eksistere og hvilken type innhold som skal være på disse sidene.
Kort sagt, kartleggingsprosessen sikrer at det vi lager er effektivt for å oppnå virksomhetens mål.
2. Nettstedsarkitektur
Vi bruker data fra kartleggingsfasen til å lage et visuelt kart over det nye nettstedet ditt. Det sikrer at enhver side på nettstedet ditt har et formål. Alle muligheter for rangering avdekkes og planlegges. Vi strukturerer nettstedet ditt slik at det tas høyde for fremtidig vekst.
Å planlegge denne nettstedsarkitekturen er viktig for både SEO og brukeropplevelse, og må gjøres før man starter med design og utvikling.
Mange frilansere og byråer lager ikke en skikkelig nettstedsarkitektur, noe som kan være en kostbar feil med tanke på tid, økte kostnader og tapte muligheter. Vi sørger for at nettstedet ditt har riktig struktur før vi begynner å lage det.
3. UX-Design
Alle nettsted har unike mål, og hver side på nettstedet har et formål og en funksjon. Derfor krever hver side en unik layout og innholdstruktur.
Det kreves mye erfaring og ekspertise for å gjøre et nettsted intuitivt og enkelt for besøkende å navigere i. UX-design handler om å designe opplevelsen brukerne skal ha når de navigerer seg gjennom et nettsted.
Et effektivt UX-design kan mer enn doble eller tredoble nettstedets konverteringsfrekvens, redusere nettstedets fluktfrekvens (prosenten av folk som forlater nettstedet etter å ha sett bare én side) og gjøre det mer sannsynlig at besøkende kommer tilbake.
Skissene vi lager i UX-fasen er som tegninger for et hus. De er avgjørende for at vi skal kunne bygge nettstedet ditt korrekt og effektivt.
4. Innhold til nettstedet
For at folk skal ønske å foreta en form for handling på nettstedet, som å foreta et kjøp, klikke på en lenke, ringe et telefonnummer eller avtale en konsultasjon, må man skrive overbevisende innhold som motiverer.
En side på et nettsted har vanligvis alt fra 500 til 5000 ord med skriftlig informasjon som overtaler besøkende til å gjøre en spesifikk handling. Innholdet er uten tvil den viktigste delen av nettstedet ditt – det er innholdet som skal generere konverteringer.
Innhold er også det vanskeligste aspektet ved å lage et effektivt nettsted. Først må noen finne ut hva innholdet skal formidle, og deretter må noen formulere en god tekst basert på dette, samtidig som de har både SEO og salgskonvertering i tankene.
Siden nettstedets innhold potensielt kan ødelegge nettstedets effektivitet (og tidsfristene i prosjektet om det ikke leveres i tide), er det sjelden en god idé at kunden gjør dette selv. Du bør vurdere å la en tekstforfatter skrive teksten for deg. Det koster så klart noen kroner ekstra, men det vil lønne seg i lengden. Frykten er ofte at noen fra utsiden ikke vil forstå bedriften og at budskapet ikke blir personlig nok, men dette er tekstforfatterens ekspertise. En god tekstforfatter vil sette seg inn i både bedriften og målgruppen deres for å levere et budskap og en tekst som er treffende og selgende.
5. UI-design
User interface design, eller UI-design, går ut på å gjøre et nettsted visuelt tiltalende, samtidig som man sørger for godt samsvar med merkevaren.
Dette er trinnet de fleste tenker på når de hører ordet «webdesign». Som du kan se, er dette imidlertid bare en liten del av prosessen med å lage et effektivt nettsted.
Vanligvis trenger vi ikke å designe hver eneste side i et prosjekt. I stedet designes hjemmesiden, navigasjonen, bunnteksten, dynamiske maler og en «Style Guide» som styrer utseendet til alle elementene på nettstedet ditt.
6. Responsiv utvikling
Når du har godkjent den visuelle utformingen av det nye nettstedet ditt, blir den konstruert og kodet. Samtidig sørger vi for at nettstedet er responsivt (dette betyr at det ser bra ut og fungerer perfekt på alle skjermtyper).
Når utvikleren har fått på plass profesjonelle skisser, design og gode tekster, blir utviklingen av nettstedet ekstremt rask og effektiv.
De fleste problemene som dukker opp i utviklingsprosessen, oppstår dersom de forrige trinnene i prosessen (UX-design, UI-design, innholdsproduksjon osv.) hoppes over, ignoreres eller gjøres samtidig, i et forsøk på å spare tid og penger.
Ved å følge prosessen vår vil vi sørge for at hvert prosjekt blir levert til rett tid og innenfor budsjett hver gang.
7. Optimalisering og lansering
Når utviklingen er ferdig, starter prosessen med testing og optimalisering.
Vi tester den nye nettsiden din i alle vanlige nettlesere, enheter og skjermstørrelser. I tillegg sørger vi for at alle bildene er optimalisert og har riktig størrelse, at koden er så ren og effektiv som mulig og at alle tekniske SEO-krav er implementert.
Når testingen og optimaliseringen er fullført, lanserer vi siden slik at den er tilgjengelig for offentligheten på domenet ditt. Dette vil avslutte «fase én» av prosjektet. Deretter starter fasen for nettstedsadministrasjon og markedsføring.
8. Nettstedsadministrasjon og markedsføring
Et effektivt nettsted vil bare fungere dersom man har en konsekvent tilnærming til markedsføring og utvikling. Vi mener at kjerneprinsipper og intenst fokus er det eneste som gir resultater.
Våre tjenester inkluderer innholdsmarkedsføring, SEO og digital annonsering.
I tillegg krever nettsider serverdrift, grunnleggende vedlikehold og sikkerhetsovervåkning, som må utføres av profesjonelle.
Et nettsted uten en plan for administrasjon og markedsføring er lite effektivt. Derfor er aktiv administrasjon av nettsteder del av vår langsiktige forpliktelse til kundene vi jobber med.
De fleste av avtalene vi gjør med kundene våre, er årlige fordi strategiene og taktikken krever en langsiktig innsats.