Her forklarer vi deg alt du trenger å vite om både URL-adresser og domener!
Eksempel på URL-adresse
Er du fortsatt litt usikker på hva en URL-adresse egentlig er? For å gjøre det litt enklere, skal vi her dele et eksempel – nemlig URL-adressen til vår egen «Om oss»-side:
Dette er en lenke eller URL som peker direkte til den aktuelle nettsiden. Klikker du på den vil den åpnes i nettleseren din. PS! Er du usikker på hva som er forskjellen på nettside og et nettsted? Her finner du svaret!
Hva er URL-adressen godt for?
URL-adressen peker til en spesifikk nettside, og ved å skrive adressen inn i søkefeltet vil du komme direkte til den aktuelle siden. Du kan også dele lenken med andre, for eksempel ved å kopiere URL-adressen og sende den til mottaker.
Har du for eksempel startet din egen blogg, kan du dele lenker til blogginnleggene dine på sosiale medier eller lignende. På den måten kan du oppnå flere besøkende, helt uten å bruke penger på markedsføring. I vår guide om hvordan du starter en blogg finner du flere tips.
Oppbygning av URL
En URL-adresse er som regel bygget opp av tre elementer, nemlig schema, autoritet og sti. Schema viser vanligvis til protokoll, der HTTPS eller Hyper Text Transfer Protocol Secure er den standard kommunikasjonsprotokollen som benyttes.
Autoritet viser som regel til domenenavnet på siden, mens sti er et begrep som viser til «filsti». Eller forklart på en enklere måte: En sti viser til en spesifikk nettside (fil) på et nettsted.
Et fjerde element – spørring – kan også være en del av URL-adressen, men ikke nødvendigvis. La oss ta utgangspunkt i lenken til «Om oss»-siden igjen, og se hvordan lenken kan brytes opp i henhold til de ulike URL-elementene:
- Schema (protokoll): https://
- Autoritet (domenenavn): totalweb.no
- Sti (filsti): /om-oss/
Er URL-adresse og domenenavn det samme?
Nei. Mange bruker begrepene domenenavn og URL-adresse om hverandre, noe som kanskje ikke er så rart – da de to er beslektet. Så, hva er egentlig forskjellen? Et domenenavn er kort forklart et navn som peker til en gitt IP-adresse, og står bak «//» i URL-adressen. I en e-postadresse er domenenavnet det som kommer etter «@».
Synes du det fortsatt er litt uklart? Se for deg at du skal finne frem til en venn som har flyttet inn i et nytt hus. I så fall vil domenenavnet nærmest å betrakte som «gatenavn», mens URL-en er den spesifikke «gateadressen». URL inkluderer altså domenenavn – og litt til.
Når du skal lage en hjemmeside for bedriften din, må du tidlig i prosessen skaffe deg et domenenavn. Du står nokså fritt til å bestemme domenenavnet selv, så fremt domenenavnet er ledig.
Skal du for eksempel starte din egen nettbutikk, er det å velge et bra domenenavn noe av det første du gjør. Det kan for eksempel være et merkenavn eller noe annet som er relevant og fengende for målgruppen.
Hvordan lage URL-adresse?
Dersom du planlegger å opprette et eget nettsted for bedriften, lurer du kanskje også på hvordan du genererer URL-adresser. Det viktigste er å vite hvordan du skaffer et domenenavn. En nettadresse kan ikke bli til uten å først ha et domenenavn.
Etter hvert som du publiserer innhold og undersider på nettstedet ditt tilknyttet det aktuelle domenenavnet, vil URL-adressene som regel genereres automatisk. Du trenger altså ikke å lage disse manuelt.
Publiserer du for eksempel innhold i WordPress, vil du kunne se en permalenke. Dette er en nettadresse (URL-adresse) som peker til det aktuelle innlegget. Det settes opp en standard permalenke basert på tittelen i innlegget ditt, men du kan også endre på den.
Det er uansett en fordel om permalenken din er kortfattet, presis og sier noe om hva nettsiden handler om. En enkel og kort permalenke er bra med tanke på søkemotoroptimalisering (SEO). Husk at et SEO-byrå kan hjelpe deg om du er usikker.
Motta hjelp med ditt nettsted
Så, hva er en URL-adresse? Kort fortalt er det en nettadresse som peker til en gitt nettside, og som kan betraktes som den komplette internettadressen til siden. Dersom du planlegger å opprette en ny hjemmeside, vil du først og fremst trenge et domenenavn.
Totatweb.no har bred kompetanse på feltet, og hjelper deg med å opprette et nettsted som er både brukervennlig, oversiktlig og tilpasset målgruppen. Vi kan selvfølgelig også bistå med optimalisering av URL-adresser, som et ledd i SEO-hjelpen vi tilbyr.
Enten det er snakk om UI-design, nettsidestrategi, UI-design, tekstforfatting, konverteringsoptimalisering eller responsivt webdesign, har vi løsningene du trenger. Vi sørger for at nettstedet ditt blir sikkert, SEO-vennlig og tilpasset brukerne!