Det er i dag mulig å starte en nettbutikk helt på egen hånd. Enten du skal starte en liten nettbutikk, eller drive en milliarddrift, er det de samme triksene som gjelder for hvordan du lykkes med nettbutikk.
Velg riktig plattform for din bruk
Det finnes i dag et titalls gode plattformer for å bygge nettbutikk. WooCommerce, BigCommerce og Shopify er de tre mest populære plattformene. Før du bygger nettbutikken, er det viktig å velge riktig plattform for deg.
Vurder faktorer slik som pris, hosting, brukervennlighet, funksjoner og så videre. Plattformen er selve fundamentet for nettbutikken. Her er det verdt det å investere noen timer i research.
Design av nettbutikken
Når du har valgt din plattform, er det på tide å bygge opp nettbutikken. Her vil designet være meget viktig. Dette gjelder ikke bare bilder og illustrasjoner, men også UX-designet. UX står for «User Experience». På godt norsk handler dette om brukeropplevelsen.
For å lykkes med nettbutikk i dag, er det helt essensielt at brukeropplevelsen er på topp. Denne baserer seg først og fremst på et design som det er lett å navigere seg gjennom. Organiser nettbutikken ved hjelp av sketcher, og ha alt klart før du programmerer.
Bilder og produktbeskrivelser
Når selve skjelettet av nettbutikken er utviklet, kan du begynne å legge inn produkter. Her er det viktig å ha gode bilder av produktene. Legg gjerne også inn videoer, spesielt dersom det er produkter som kunden skal bruke aktivt.
Gode produktbeskrivelser er også helt essensielt for å lykkes med nettbutikk. Kommuniser klart og tydelig ut mot målgruppen. SEO er også en viktig del av produktbeskrivelsene, noe vi kommer mer tilbake til nedenfor.
Ikke glem SEO for nettbutikken
Om det er én ting som er viktig for hvordan du lykkes med nettbutikk i dag, er det SEO. Dersom du skal kapre kunder på en kostnadsmessig forsvarlig måte, bør du trekke såkalt organisk trafikk. Dette er trafikk du får gjennom søkemotorer, uten å betale direkte for den.
SEO bør være en gjenganger i alle punktene i denne artikkelen. Valg av plattform, design, bilder, produktbeskrivelser og så videre, bør baseres på effekten det har på SEO. En kan gå så langt som å si at SEO er livsblodet i enhver nettbutikk i dag.
Blogg er undervurdert for nettbutikker
Ordet «blogg» assosieres av mange med jenter i tenårene, da gjerne rosablogging. Det er uheldig å trekke denne konklusjonen om du skal lykkes med din nettbutikk. Bloggen er en glemt gullgruve hos mange bedrifter, og da spesielt nettbutikker.
Opprett en blogg med artikler som interesserer din målgruppe. Denne trenger ikke, og bør ikke, være en kanal for markedsføring. Vær heller behjelpelig, og besvar spørsmål. Front artikler som trekker trafikk gjennom søkemotorene, og vipps har du masse gratis trafikk.
Tilby et variert utvalg av betalingsløsninger
En debatt om hvilke betalingsløsninger som er best å tilby, vil neppe ende opp med et definitivt svar. Det som derimot er sikkert, er at du bør tilby et variert utvalg av disse. Dersom en kunde ikke får betalt med sitt Amex-kort for eksempel, mister du kanskje denne kunden.
Vær naturligvis obs på gebyrer, og se gjennom hva som lønner seg. Uansett vil du mest sannsynlig ønske å tilby et så bredt utvalg som mulig, slik at kundene ikke opplever seg utelatt.
Annonsering i diverse kanaler
Når nettbutikken er ferdig utviklet, og du er klar til å motta kunder, må du mest sannsynlig annonsere. Uansett hvor godt ditt SEO-arbeid er, vil det ta tid å tiltrekke organisk trafikk. Og selv om din organiske trafikk er god, er det vanskelig å konkurrere her mot annonserende konkurrenter.
Invester derfor tid i å annonsere gjennom for eksempel Google, Facebook og Instagram. Hvilke plattformer som fungerer best, avhenger mye av hva slags nettbutikk du driver. Du kan også betale for å plassere annonser og innhold i for eksempel nettaviser.
E-postmarkedsføring og nyhetsbrev
E-postmarkedsføring har fått et stempel på seg av mange: Det er dødt. Ser en på tallene, stemmer dette simpelthen ikke. De største nettbutikkene i verden driver fortsatt med e-postmarkedsføring. Dette ser du helt sikkert også i din private innboks.
Både for å lykkes med å trekke inn nye kunder, og engasjere de nåværende kundene, er et nyhetsbrev viktig. Disse gir potensielle og nåværende kunder en påminnelse om nye produkter, rabatter og kampanjer.
Klar for å lykkes med nettbutikk?
Nå vet du forhåpentligvis litt mer om hvordan du lykkes med nettbutikk. Det er allikevel en lang liste med oppgaver, og det er tilnærmet umulig å finne en person som kan gjennomføre samtlige. Skal du bygge en god nettbutikk, må du enten ansette et helt team, eller benytte deg av et byrå.
Totalweb er en totalleverandør av alle tjenester du trenger for å lykkes med nettbutikk. Ta kontakt i dag for en hyggelig prat!